Duurzaamheid speelt sinds de oprichting een belangrijke rol in het Paleiskwartier. Zo zijn de appartementen en kantoren aangesloten op warmte-/koudeopslag, wordt er gebruik gemaakt van zonne-en groen energie en is er voldoende parkeerruimte voor elektrische auto’s.
DUURZAAM PALEISKWARTIER
Het Paleiskwartier onderscheidt zich door opvallende architectuur en het unieke concept van de openbare ruimte, maar er is meer. In het hart van de wijk ligt de grootste zonneboiler van Nederland: een langgerekte waterbassin waar in de zomer de warmte uit het water wordt opgeslagen in de bodem en deze warmte wordt in de winter weer ingezet voor de verwarming van de appartementen, kantoren en commerciële ruimtes. Omgekeerd werkt het ook: ’s zomers worden de kantoren gekoeld met de opgeslagen winterkou. Dit systeem bespaart wel 25% aan CO2-uitstoot.
Naast de opslag van kou en warmte wordt er zonne-energie gewonnen voor de verlichting van de algemene ruimtes in Armada en wordt de keuze van bouwmaterialen in belangrijke mate bepaald door duurzaamheid.
ZONNE-ENERGIE
Armada, de vlaggenschepen van het Paleiskwartier zijn ook een voorbeeld van duurzame bouw. Tijdloos door het ontwerp en duurzaam door het gebruik van natuurlijke materialen die decennia meegaan. De gemeenschappelijke ruimten in de Armada’s worden verlicht middels zonne-energie.
EIGEN WKO VOOR PALEISBRUG
De Paleisburg (fiets- en voetgangersbrug) die de Bossche binnenstad met het Paleiskwartier verbindt heeft een eigen warmte- en koude opslag. Het cortenstaal waaruit de brug is opgetrokken wordt zomers door de zon verwarmd. Deze warmte wordt in een diepe put in de bodem opgeslagen en in de winter weer afgegeven. Op een verwarmde brug hoeft niet gestrooid te worden, goed voor het milieu dus.
Elektrische deelauto’s Paleiskwartier
Mobiliteit verandert In het Paleiskwartier zijn elektrische deelauto’s beschikbaar. We staan met z’n allen vaak in de file op de Randweg, Vlijmenseweg en Onderwijsboulevard. Dat is veel oponthoud, dus verlies van arbeidstijd. En bovendien worden we er niet vrolijker van, al die files.
De tweede aanleiding is duurzaamheid. Het Klimaatakkoord in Parijs en de Nationale Klimaattop in Nederland maken duidelijk dat CO2 uit onze mobiliteit moet verdwijnen. Al die auto’s op de weg kosten een berg aan grondstoffen, leveren veel uitstoot van CO2 en giftige gassen op en vaak zit er maar 1 persoon in een auto terwijl je 4 zitplaatsen vervoert. De elektrische deelauto is een aardige oplossing: de uitstoot van de auto is nul want hij heeft geen uitlaat. Veel van de laadpalen in de wijk gebruiken echt groene stroom dus is de uitstoot van de productie ook nul. En deelauto’s worden door meerdere mensen gebruikt, die ieder maar af en toe een autorit hoeven maken. Woon-werkverkeer kan beter met duurzamere vervoermiddelen gedaan worden (fiets of e-bike, trein of bus), zakelijke ritten kunnen beter met een deelauto daarvoor gebruiken. En elektrisch is die deelauto nog duurzamer.
Meer informatie m.b.t. de elektrische auto’s en de mogelijkheid voor het gebruik voor uw bedrijf of voor u privé klik hier.
E-AWARD VOOR ELEKTRISCH RIJDEN
Paleiskwartier Elektrisch heeft daar een belangrijke bijdrage aan geleverd.
De prijs is ingesteld door Natuur & Milieu, Stichting e-laad, het Formule E-team en het ministerie van Economische Zaken. De Bossche aanpak onderscheidt zich door de aandacht voor de pragmatische aanpak, de aandacht voor publiek-private samenwerking en doordat de gemeente bij alles wat ze doet op zoek is naar de ‘plus’. Het project Paleiskwartier Elektrisch, onderdeel van het Bossche Energie Convenant (BEC), is meerdere malen genoemd door de jury.
Paleiskwartier Elektrisch is een elektrisch autodeelproject waarbij de voertuigen rijden op groene stroom. De projectpartners zijn: Brabant Water, Avans Hogeschool, HAS hogeschool, De Rechtbank, Tribal, Prolease, Mobility Mixx, Ricoh Nederland, HEVO, Helicon MBO Den Bosch, Arcadis en de Gemeente s-Hertogenbosch.